SMART PARENTING TIPS UNTUK ANAK MEMBESAR LEBIH HAPPY & CONFIDENT

SMART PARENTING TIPS UNTUK ANAK MEMBESAR LEBIH HAPPY & CONFIDENT

Menjadi ibu bapa memang cabaran yang besar. Sebagai ibu bapa, membesarkan anak merupakan salah satu tugas yang paling memberi kepuasan dan kegembiraan. Tiada apa yang lebih diinginkan selain daripada melihat anak anda bahagia dan penuh keyakinan. Namun, dalam membesarkan anak, tiada jawapan tunggal yang sesuai untuk semua. Hakikatnya, membesar anak tidak datang dengan manual. Dan walaupun ada, setiap anak itu berbeza. Mungkin terasa ada banyak pressure kepada ibu bapa untuk membuat pilihan yang tepat pada zaman sekarang. Terdapat kelas parenting, buku, dan laman web yang memberitahu kita apa yang harus dilakukan, apa yang tidak boleh dilakukan, dan bagaimana membesarkan anak-anak kita.

 

7 TIP SMART PARENTING

Dengar kata anak anda

Anak-anak memiliki cara tersendiri untuk memberitahu kita bila mereka rasa didengar atau tidak. Sebagai ibu bapa, sangat penting untuk memastikan si kecil merasa didengar pada setiap waktu. Sama ada anak-anak itu gembira, sedih, marah, atau kecewa, dengar dan cuba memahami perspektif mereka. Anda tidak selalu dapat menyelesaikan masalah, tetapi anda dapat memastikan anak anda tahu anda ada di sana. Tiada perasaan yang tidak sah atau remeh. Jika anak anda memiliki sesuatu untuk dikongsi, ambil serius dan sediakan telinga untuk mendengar.

Jangan compare anak anda

Sebagai ibu bapa, mungkin tergoda untuk membandingkan anak-anak anda dengan yang lain. Ingatlah bahawa setiap anak itu berbeza dan unik dengan caranya sendiri. Dan sementara beberapa ibu bapa mungkin melihat persaingan sebagai sesuatu yang sihat atau positif, ini boleh lebih mendatangkan mudarat daripada manfaat jika kita memaksa anak-anak melakukan sesuatu kerana kemampuan atau minat adik-beradik mereka. Apa yang berfungsi untuk satu anak mungkin tidak semestinya berfungsi untuk yang lain. Perbandingan negatif boleh mempengaruhi harga diri anak-anak, dan yang terakhir anda inginkan adalah membuat mereka merasa tidak cukup baik.

Fokus pada minat, kekuatan, dan kelemahan individu anak-anak anda daripada membandingkan mereka dengan orang lain. Dengan melakukan ini akan membantu anda mengatasi dinamik keluarga dan keperluan anak-anak anda dengan lebih efektif.

Bantu anak rasa secure 

Dalam smart parenting, tujuannya harus untuk memberi panduan, bukan cuba mengawal anak-anak. Anak anda memiliki pendapat yang penting, tanpa mengira usia. Pastikan untuk membolehkan anak-anak menyatakan perasaan mereka dengan bebas. Anak-anak tidak seharusnya merasa tidak selamat atau tidak layak menerima cinta ibu bapa mereka berdasarkan tindakan atau kata-kata mereka. Anak-anak yang selamat lebih bersedia untuk menghadapi suka duka kehidupan ketika mereka menjadi dewasa.

Perkuatkan hubungan anda dengan anak anda

Jika ada satu perkara yang semua anak perlukan dari ibu bapa mereka, itu adalah cinta dan kasih sayang. Pastikan si kecil merasa selamat dalam cinta anda melalui hubungan anda. Luangkan masa berkualiti bersama, kongsi pemikiran dan perasaan, bersikap terbuka dan berkomunikasi.

Lakukan aktiviti menyeronokkan bersama 

Satu lagi tip smart parenting adalah untuk memastikan anda mencipta momen untuk masa berkualiti bersama keluarga. Mudah untuk terperangkap dalam kerja atau tanggungjawab lain atau tugas yang mengalihkan perhatian anda dari keluarga. Bila-bila mungkin, cuba untuk meluangkan sedikit masa berkualiti dengan anak anda setiap hari. Sama ada melakukan sesuatu yang sederhana seperti berjalan-jalan ke tempat kegemaran ais krim anda, atau aktiviti yang menyeronokkan seperti berkhemah untuk hujung minggu, melakukan aktiviti bersama akan membantu mengukuhkan hubungan anda dengan si kecil.

Disiplin, bukan control!

Penting untuk membiarkan anak-anak membuat keputusan dan mempercayai pilihan mereka, walaupun anda tidak bersetuju. Itulah smart parenting itu semua tentang – mengajar anak-anak kemahiran yang mereka perlukan untuk masa depan mereka dengan membolehkan mereka membuat smart choice mereka sendiri. Peranan kita sebagai ibu bapa adalah untuk membimbing anak-anak kita sepanjang jalan, bukan mencuba untuk mengawal setiap gerak geri mereka.

Offer mereka pilihan

Dalam hal parenting, menawarkan pilihan adalah satu lagi tip pintar yang boleh membantu dalam membesarkan anak-anak yang pintar dan yakin. Sebagai contoh, cuba membenarkan anak-anak memilih pakaian untuk dipakai, atau makanan apa yang mereka ingin untuk sarapan. Menawarkan pilihan membantu anda fokus pada apa yang benar-benar penting, dan ini juga akan membantu anak anda merasa lebih independent.

 

Tiada ibu bapa yang sempurna. Dengan mengikuti tip smart parenting ini, anda boleh melakukan banyak untuk membantu anak anda membesar menjadi individu yang membuat smart choices, membangun keyakinan, dan bersedia menghadapi dunia.

Back to blog