Menjadi Anak Soleh: Pentingnya Akhlak

Menjadi Anak Soleh: Pentingnya Akhlak

Penting untuk kita ajar anak-anak tentang akhlak dari usia mereka yang masih muda. Dalam Islam, anak-anak dianggap sebagai Amanah dari Allah, satu tanggungjawab yang telah dipercayakan kepada kita. Ini adalah sesuatu yang akan ditanya pada Hari Akhirat. Anak-anak kita akan menjadi warisan yang kita tinggalkan bila kita tinggalkan dunia ini. Mereka akan membawa pelajaran yang kita ajar, asuhan yang kita berikan, dan Islam yang kita didik mereka dengan.

Apa yang sepatutnya kita ajar pada anak-anak kita?

Jawapan yang paling relevan untuk soalan ini adalah adab dan akhlak. Kita sebagai ibu bapa nampaknya kurang menekankan ini sekarang. Adab boleh ditakrifkan sebagai “tindakan, sikap, dan respons yang sesuai dalam sebarang situasi.”

“Adab memperindah segala yang ia sentuh.”

Kita tinggal di Malaysia, masyarakat pelbagai kaum dan menjadi sukar untuk buat anak-anak faham apa yang betul dan salah dari segi adab. Walaupun budaya seluruh dunia mempunyai moral yang serupa, adab atau akhlak boleh berbeza dari satu budaya ke budaya lain. Sebagai Muslim, kita ada pengajaran dari Quran dan Sunnah yang kita ikuti.

Jadi, macam mana kita nak lakukan ini?

Anak-anak meniru ibu bapa lebih daripada orang lain. Bila kita nampak tingkah laku atau tabiat yang tak diingini pada anak-anak kita, kita kena periksa sama ada kita pernah bertindak begitu di hadapan mereka.

Nilai-nilai Islam untuk Si Kecil: Buku 44 Cara Menjadi Anak Soleh



Buku ini adalah sumber pendidikan Islam yang unik untuk anak-anak, direka dengan beberapa ciri khas untuk membuatnya lebih menarik:

  • Ilustrasi menarikmengandungi ilustrasi yang menawan bukan sahaja untuk tarik perhatian anak anda tetapi juga membantu dalam pembelajaran visual.
  • Hadis Terpilihtermasuk pemilihan hadis yang teliti, khusus untuk menyampaikan Adab dan Akhlak sebagai pelajaran bermakna untuk anak-anak anda.
  • Fokus pada suku katamemberi perhatian pada suku kata, memudahkan anak anda untuk membaca dan memahami.
  • Doa harian di setiap halamanmenampilkan doa harian, menggalakkan anak-anak untuk memasukkan doa dalam kehidupan harian mereka. Peringatan berterusan ini bertujuan untuk menanamkan amalan berdoa.
  • Gunakan ayat-ayat Quran & hadis tentang adab dan akhlakberpandukan ayat-ayat dari Quran dan hadis yang berkaitan dengan adab dan akhlak. Teks-teks ini adalah penting dalam membentuk tingkah laku moral dan etika.
  • Relevan dengan kehidupan seharian anak-anak andasangat relevan dengan kehidupan harian anak-anak. Memudahkan anak anda untuk mengaitkan pelajaran dan apply dalam interaksi dan keputusan harian mereka.

Anak-anak lebih faham dan ingat dengan melakukan sesuatu berbanding hanya diajar untuk mendengar. Bila mereka diberi peluang untuk mengalami sesuatu atau mentafsir makna sendiri, mereka akan ingat pelajaran hidup, seperti membaca buku ini.

 


Back to blog